Selasa, 29 Mac 2011

Penjanaan Pendapatan - Kaedah Perlaksanaan.

Ini merupakan artikel sambungan daripada tajuk-tajuk sebelumnya. Pada tajuk sebelumnya, kita belajar mengenai perkara yang kita boleh buat dengan blog dan bagaimana mendapat idea-ideanya.

Baiklah, katakanlah kita sudah tahu apa yang kita hendak buat dengan blog kita dan mempunyai idea. Seterusnya apakah tindakan kita? saya andaikan semua yang membaca, telah tahu membina blog. Blog merupakan suatu bentuk laman web asas yang mudah dibina kerana telah mempunyai rekabentuk dan pilihan template yang menarik. Kita hanya perlu memasukkan maklumat produk-produk yang ingin kita jual atau perkhidmatan yang ingin kita tawarkan.

Konsep yang kita gunakan ialah 4P.

P1: Produk (Barang / Perkhidmatan)
Apa yang ingin kita jual.

P2: Place (Tempat. Dalam konteks online ia adalah blog kita)
Nama blog, jenama dan sebagainya.

P3: Price (Harga)
Strategi harga yang kita letakkan pada produk-produk kita.

P4: Promosi
Kaedah-kaedah kita memperkenalkan produk dan blog kita.

Dengan menggabungkan keempat-empat P tersebut, secara tradisinya lengkaplah penawaran produk kita di blog. Namun kita juga harus mengambilkira satu lagi P iaitu:

P5: Pasaran.
Siapakah sasaran pasaran kita? Adakah pengguna akhir atau pengguna industri? Adakah kanak-kanak atau dewasa atau remaja? Kenali mereka dan sampai pada mereka dengan pelbagai cara.

Ia adalah kerja yang berterusan. Kita tidak boleh mengandaikan setelah kita bina blog yang cantik dan mempunyai produk di dalamnya. Kita hanya perlu menunggu. P4...P4...P4...
Kerana 4 ialah $.

Bonus untuk artikel hari ini ialah P6:Penerimaan Bayaran dan P7: Penghantaran Produk/Perkhidmatan P8: Penghargaan P9: Peningkatan Trafik dan ...........................................................................................................................................................................................................

P10: Iaitu Piiiiiiiiiraaahhhhhhhhhhhhhhhh. Cukup lah 9. P10 sudah tentulah:

Pembelian buku-buku sila hubungi jualbeli@1malaysia.my

Terima kasih.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...